מקדמים, עצרו רגע לחשוב


נכתב על ידי
עולם השיווק באינטרנט אשר קידום אתרים – SEO מהווה חלק ממנו משתנה ללא הרף. במאמר זה נדון בשינויים ובעידכונים האחרונים בעולם קידום האתרים.

רקע קצר

אי אפשר להתעלם ממספר זעזועים שחלו ואשר לדעתי קשורים בקשר הדוק

1. Not provided בגוגל אנליטיקס

מקדמים רבים השתמשו בביטוים מהם הגיעו לאתר ממנועי החיפוש על מנת לנתח ולקדם את האתר. בשנת 2011 גוגל הודיעו כי חלק קטן מנתונים אלו כבר לא יהיו זמינים כאשר לאחרונה חלק קטן זה צמח ל-100% מהנתונים – כלומר, כבר אי אפשר לנתח את התנועה המגיעה מגוגל וקרוב ל-100% מהתנועה מגדרת כ- not provided

2.  עידכון יונק הדבש Hummingbird

על פי הכרזת גוגל, עידכון זה מהווה זעזוע של ממש והינו אחד מהעידכונים המשמעותיים ביותר שהיו. למרות זאת, אף אחד לא הבחין כאשר בו כאשר הוא יושם, כחודש לפני הכרזתו למרות שהוא משפיע על פי גוגל על כ-90% מהחיפושים.
עידכון זה מהווה שכתוב מחדש של כל האלגוריתם של מנוע החיפוש תוך ביצוע שיפורים בטרמנולוגית ניתוח השאילתה של הגולש ובמתן תוצאות מתאימות.
עידכון זה מתבסס על הביטחון של גוגל שהם מסוגלים להבין מה הגולש באמת מחפש ולדעת לנתח בצורה נכונה את התוכן הקיים באתרים. כך גוגל יכולים לחבר בין החיפוש הנכון לתוכן הנכון בצורה טובה.
למעשה יש כאן מעבר לשפה חופשית – הגולש שואל שאלה וגוגל נותנים את התשובה (באמצעות תוצאות החיפוש).

3. ניקוי “הרעש” מהמערכת

אלגוריתמים מסוג פנדה ופינגווין נועדו לנקות רעשים מהמערכת. כאמור, עידכון פנדה נועד לזהות אתרים עם תוכן רדוד ולא איכותי ועידכון פינגווין נועד לזהות אתרים אשר מפרים את ההנחיות של גוגל ובעיקר קישורים מלאכותיים המובילים לאתר.
נשמעות ביקורות רבות על כך שיש אתרים שמצליחים לחמוק מעידכונים אלו ורבים חושבים שגוגל עושים עבודה לא מספיק טובה. אם למשל יש 1,000 אתרים ספאמיים בכל נישה, וגוגל מצליחים לזהות ולסנן 99% מהם, עדיין אחוז אחד כלומר 10 אתרים מצליחים לקבל דירוג וחשיפה. גוגל פועלים כל הזמן לשיפור הזיהוי של אתרים כאלו אולם יד קלה מידי על ההדק תגרום לפגיעה באתרים כשרים.

1+2+3=?

כל השינויים והעידכונים אינם מנותקים האחד מהשני. למעשה מדובר על אסטרטגיה ארוכת טווח של גוגל שמשאירה את המקדמים הרחק מאחור. היום למעשה אנחנו רואים את מה שגוגל התחילה לעבוד עליו לפני מספר שנים במגמה לשפר את חווית הגולשים ולהפחית את המניפולציות המבוצעות על ידי מקדמי אתרים.

אז מה בעצם קורה כאן?

גוגל מונעים מידע רלוונטי וחשוב ממקדמי ובעלי אתרים שמאפשר ניתוח של הביטויים מהם הגיעו לאתר בטענה של שמירת פרטיות הגולשים. מצד שני גוגל מספקת בדיוק את אותו המידע למפרסמים באדוורדס (המידע הזה ניתן למי שמבצע קידום ממומן – פרסום באדוורדס) – אז המידע הזה פוגע בפרטיות הגולשים או לא ? התשובה היא לא . ההסבר הוא אחר – ואפרט אותו בהמשך.

המצב נכון לתחילת שנת 2013

אסטרטגיית הקידום נכון לשנת 2012 ותחילת שנת 2013 הייתה:
  •  ביצוע מחקר מילות מפתח בכלי מילות המפתח של גוגל ז”ל (כלי זה בוטל לאחרונה ויש כלי חדש שנותן מידע אשר מסייע יותר לפרסום ממומן מאשר לקידום אורגני)
  • אפיון המבוסס על מחקר מילות המפתח
  • הכנסת תוכן מקורי לאתר
  • מעקב אחרי הביטויים החשובים בגוגל אנליטיקס וחיזוק הביטויים החשובים או ביטויים שלא מקבלים מספיק תנועה כפי שצפוי היה בהתאם למחקר מילות המפתח
  • בניית קישורים לדפים ולביטויים חשובים

נכון להיום, אסטרטגיה זו קרסה לחלוטין.

הכלי לתכנון מילות המפתח (שהחליף את כלי מילות המפתח) מקשה על מקדמי אתרים להבין, לנתח ולזהות את הביטויים הרלוונטים. מעקב אחר ביטויי החיפוש מהם הגיעו מגוגל כבר אינו אפשרי. בניית קישורים היום היא פעולה למקדמים אוהבי סיכונים (או קלי דעת).
נשאר רק התוכן המקורי? ובכן, גם כאן זה כבר לא נכון.
עכשיו גוגל כבר לא מחפשים רק תוכן מקורי. הם רוצים שתתנו תוכן טוב, יעיל, אשר נותן מענה לצרכי הגולשים ואיך הם עושים את זה?
גוגל מונעים מכם מידע חשוב – אם כבר לא ניתן לתכנן אתר בצורה מכנית, לא ניתן לדעת מהם הביטויים החשובים ומהם הביטויים מהם מגיעה התנועה – אין לכם ברירה, אתם חייבים להשקיע ולעשות אתר טוב.

אז מה היא האסטרטגיה נכון להיום?

נכון להיום צריך קצת לשנות את דרך המחשבה. פעולה טכנית אשר הייתה אפקטיבית בעבר תהיה פחות יעילה. אז מה צריך לעשות?
  • הבנת העולם הרלוונטי לתחום האתר. ניתן להיעזר בכלי לתכנון מילות מפתח אולם זה בהחלט לא מספיק. צריך להשקיע הרבה יותר באפיון, מחקר וצלילה לעומק
  • הכנת אפיון מקיף אשר מכסה את כל הנישה של האתר. המטרה להיות אוטוריטה – אתר סמכותי בעל תוכן איכותי ועמוק הנותן תשובה לכל שאלה הרלוונטית לנישה. אתר כזה מדורג גבוה כמעט בכל תוצאה וזוכה למיטב התנועה בתחום.
  • תוכן מקורי? ברור. אבל לא מספיק. צריך תוכן איכותי ומקצועי – יש לכם כותב מאמרים שכותב בכל נושא? סביר להניח שתשארו מאחור. תוכן משפטי ראוי שיכתב בידי משפטן. תוכן רפואי בידי כותב עם רקע מתאים וכך הלאה. וגם זה לא מספיק – האתר לא צריך להכיל אסופת מאמרים שלא קשורים אחד לשני. התוכן צריך להכיל גם תחומים אשר מספקים מידע חשוב לגולש גם אם אין בהם כסף. האתר צריך להבחן כמכלול ולא כל דף בו בנפרד.
  • בעבר עקבתם אחרי ביטויים? עכשיו הגיע לעקוב אחרי הכניסות לאתר. מה שחשוב זה הזנב הארוך ולכן אין משמעות לכל ביטוי בפני עצמו. גרף כזה אומר שעשיתם עבודה טובה

אם זה עולה - האם זה משנה מאיזה ביטוי נכנסו?

  • בניית קישורים – לא ניתן לקדם אתר ללא קישורים. אבל כמה מהם צריך? ואיך עושים את זה בצורה נכונה? המטרה שלנו היא לעשות את המקסימום בשני תנאים: הראשון למנוע ענישה (ידנית או אלגוריתמית) בעתיד הקרוב והשני – חשיבה לטווח ארוך – לא להיות במצב שהאתר יקבל בעתיד עונש כתוצאה מאלגוריתמים חדשים של גוגל. נושא זה מורכב ומצדיק מאמר פני עצמו.

אז למה לחשוב רק על היום? למה כבר לא לחשוב כבר על העתיד?

העידכונים שאנחנו רואים היום מתבשלים במטבחי גוגל כבר שנים. סביר להניח שהיום הם מבשלים ומכינים עידכונים שנראה עוד מספר שנים. אז על מה גוגל חושבים?
המגמה די ברורה. גוגל מנסים לתת תוצאות כמה שיותר טובות. את זה כל מנועי החיפוש (שבישראל פחות רלוונטים) מנסים לעשות. אולם כאשר יהיו תוצאות טובות הגולשים יבצעו חיפושים יותר מורכבים ויצפו לקבל את האתרים שיתנו תשובה לשאלה שלהם.
על מנת להבין מהו אתר טוב וכיצד אתר טוב נותן מענה לגולש אני תמיד אוהב לתת את הדוגמא של אתר New York Times. כדאי לכל אחד לגלוש קצת באתר, לראות איך הוא בנוי, איך בנוי בו כל דף ואיך כל הדפים משתלבים ביחד.