חנות וירטואלית


אם עד לפני מספר שנים בעלי עסקים עוד התלבטו בשאלה האם להקים חנות וירטואלית או לא, הרי שכיום, לנוכח היקפי המסחר ההולכים ותופחים באינטרנט, השאלה הנ”ל פינתה מקום לסוגיות אחרות – איך ליצור את החנות כך שחוויית הגלישה תהיה אופטימלית ומקסימום גולשים יהפכו ללקוחות.

עיצוב על סמך תבנית קיימת או מותאם אישית?

אחת ההחלטות הראשונות שיש לקבל כשמקימים חנות וירטואלית היא האם לבנות אותה על סמך תבנית קיימת או שמא ליצור עבורה עיצוב המותאם ספציפית למוצרים שיימכרו בה, קהל היעד, אופיה וכו’.

היתרון המרכזי של האופציה הראשונה הוא באופן טבעי המחיר: כשמשתמשים בתבנית קיימת אין צורך להשקיע משאבים בעיצוב, ועלות ההקמה של החנות הווירטואלית נמוכה יותר. מצד שני, מחקרים רבים גילו כי לעיצוב אתר, ובפרט חנות, ישנו השפעה בלתי מבוטלת על התנהגות הגולשים וכי מראה ייחודי שנמצא בהלימה מושלמת עם אופי החנות ומשדר את הערכים הרצויים מבחינת בעל העסק ((יוקרה, חדשנות, טרנדיות וכו’) עשוי להגדיל במידה בלתי מבוטלת את המכירות.

מה עושים? אין תשובה חד משמעית לשאלה זו, ובסופו של דבר כל בעל עסק צריך להחליט עד כמה הוא מוכן להשקיע בעיצוב החנות האינטרנטית שהוא מקים. חלק מהחברות הבונות חנויות וירטואליות מציעות גם דרך ביניים: שימוש בתבנית קיימת + התאמה אישית בהיקף מוגבל, ובמקרים רבים זהו הפיתרון האופטימלי שיוביל לחנות מרהיבת עין, אפקטיבית ולא יקרה מדי.

חנות וירטואלית מותאמת לסמארטפונים

ראשית, חיוני להבין עד כמה ההתאמה לסמארטפונים חשובה: על פי נתוני גוגל ישראל, כבר ב- 2014 כ- 40% מהתנועה לאתרים השונים הגיעה מטלפונים סלולריים, ועל פי נתונים שהציגה לאומי קארד, 2 מכל 3 עסקאות אינטרנטיות באותה שנה בוצעו באמצעות סמארטפון.

מצד שני, עדיין אי אפשר לוותר על פלח האוכלוסייה שמשתמש במחשבים נייחים ומסכים גדולים כדי לגלוש באינטרנט, כך שנוצרת עוד דילמה: האם לבנות שני אתרים, שאחד מהם מיועד אך ורק לגולשים בסלולר ומותאם ספציפית עבור אופי הגלישה במכשירים אלה והשני לגלישה במחשב ביתי – או שמא לבנות חנות וירטואלית רספונסיבית, כלומר אתר אחד המזהה את ממדי המסך בו משתמש הגולש ומתאים לפיהם את התצוגה.

היתרון הבולט של האופציה השנייה הוא העלות הנמוכה יותר, הן של הבנייה והן של התפעול השוטף, שכן בדרך זו לא צריך לתחזק במקביל שני אתרים (וחשוב לזכור שחנות אינטרנטית היא אתר הדורש תפעול משמעותי יחסית ובפרט עדכון המוצרים והצעת מבצעים מתחלפים).

מצד שני, אתר רספונסיבי שכזה עלול לפגום בחווית הגלישה והרכישה של המגיעים אליו דרך סמארטפונים, שכן הוא לא מותאם ספציפית אליהם אלא רק מבחינת התצוגה (ולא מבחינת התכנים, הניווט וכו’). בנוסף אתר שכזה עלול להתאפיין בזמן טעינה ארוך יחסית בסלולריים, דבר שיקשה על קידומו בגוגל.

מה עושים? גם להתלבטות זו אין פיתרון חד משמעי. על מנת להחליט באופן מושכל יש לאפיין את קהל היעד של החנות הווירטואלית (ובפרט מבחינת הרגלי הגלישה שלו, כלומר כמה מהקונים הפוטנציאליים צפויים להגיע דרך טלפונים חכמים), וכן לבדוק האם העסק ערוך לתחזק שני אתרים במקביל.

מערכת סגורה, וורדפרס או מג’נטו?

אמנם לא כל מי שחפץ בחנות וירטואלית מתעמק בטכנולוגיה שמשמשת לבנייתה, אבל בכל זאת כדאי להכיר, ולו על קצה המזלג, את האופציות השונות הקיימות כיום בשוק.

אופציה אחת היא מערכת “סגורה”: ישנן חברות רבות, שבין הבולטות בהן ניתן לציין את eShop ו- Konimbo, המציעות חנות אינטרנטית מוכנה עם מבחר אפשרויות רחב. לאופציה זו חיסרון בולט והוא שהחנות הווירטואלית לא נבנתה במיוחד עבור העסק הספציפי ועל כן נדרשות פשרות מסוימות, אולם מצד שני מדובר במערכות שכבר הוכיחו את עצמן אצל לקוחות רבים ובהתאם כוללות פתרונות אפקטיביים.

אופציה שנייה היא חנות וירטואלית הנבנית בקוד פתוח, ובפרט במג’נטו או בוורדפרס. היתרון העיקרי הוא הגמישות, כשניתן להשתמש באינספור התוספים והפיצ’רים שפותחו עם השנים למערכות ניהול תוכן אלה (ובפרט כמובן התוספים המשמשים למסחר אינטרנטי), ובנוסף ניתן לבצע בהמשך הדרך שינויים ושיפורים בקלות ומבלי להתחייב למי שבנה את האתר מלכתחילה.

לוורדפרס ישנו תוסף בשם WooCommerce וכן אלפי עיצובים אפשריים (חלקם בתשלום וחלקם חינמיים) וכן היא נהנית מיציבות ורמת אבטחה גבוהה. מג’נטו היא הפיתרון האופטימלי עבור חנויות וירטואליות מורכבות יחסית שזקוקות לכלים מתקדמים וחזקים.