נכתב על ידי אופיר ורדי
בכדי להבין יותר כיצד מקדמי אתרים חושבים ופועלים כדאי קודם קצת לדעת יותר על גוגל והדרך בה גוגל מדרגים אתרים בתוצאות החיפוש עבור כל ביטוי.הנוסחה של גוגל
כידוע, גוגל מדרגת אתרים (או יותר נכון דפים בתוך אתרים) עבור כל ביטוי חיפוש על מנת להציג את התוצאות בסדר יורד לפי מידת ההתאמה לביטוי.
שאלת מליון הדולר (ואפילו יותר ממליון…) היא איך גוגל מחשבת את סדר התצוגה או במילים אחרות מה אפשר לעשות על מנת שהאתר שלנו יהיה ראשון בתוצאות החיפוש הרלוונטיות עבורנו. ממשק החיפוש של גוגל נראה מאוד פשוט – אולם הנוסחה העומדת מאחוריו מורכבת.בגוגל עובדים עשרות אלפי אנשי פיתוח אשר שוקדים ללא הרף לשפר את האלגוריתם אשר מדרג את התוצאות. ניתן להניח שהאלגוריתם מורכב ומסובך ועד היום אף אחד לא הצליח “לפצח” את הנוסחה.
האלגוריתם משקלל מאות פרמטרים שונים כאשר קיימת השפעה הדדית בין הפרמטרים השונים – או בשפה פשוטה, ההשפעה של מרכיב X מושפעת ממרכיבים אחרים אשר לכאורה לא קשורים אליו.קידום אתרים בגוגל
מקדמי אתרים מנסים לשפר את דירוג האתר באמצעות השפעה על חלק מהמרכיבים הידועים בנוסחה הסודית של גוגל – למשל כמות ואיכות הקישורים החיצוניים לאתר, מבנה האתר ועוד.
לרוב, פעולות אלו משפרות את חווית הגולשים – תוכן איכותי, מבנה אתר נוח לגלישה, תיקון טעויות בקוד האתר, קישורים רלוונטים מועילים לגולשים ומשפרות את מיקום האתר ביחס למתחרים.אז מה הקשר בין פסיכולוגיה לקידום אתרים?
מאחר ואנחנו לא יודעים איך נראית הנוסחה הסודית של גוגל, כל מקדם אתרים פועל בדרך שונה. מטבע הדברים, קל לנו לתת משקל רב יותר למה שאנחנו מכירים ויודעים – להלן חלק מהטעויות הנפוצות של מקדמי אתרים:
מתן משקל רב ל-PR – מאחר וה-PR הוא אחד הפרמטרים היחידים הידועים, מקדמי אתרים רבים נותנים לו משקל רב מעבר להשפעה האמיתית שלו. ככל הנראה, ל-PR, יש חשיבות בדירוג אולם במקרים רבים קשה יהיה לראות קשר ישיר בין PR למיקום. PR למיקוםמספר הקישורים לאתר – במקרים רבים מקדמי אתרים בוחנים את מספר הקישורים המופנים לאתר (למשל באמצעות הכלי של יאהו) – כאשר מספר הקישורים לא אומר דבר – יש לנתח את איכות הקישורים ומספר הדומיינים השונים המפנים לאתר, הקשר בין הדומיינים השונים לאתר עצמו ופרמטרים רבים נוספים.
מתן דגש רב מידי לביטויים גנרים – מקדמי אתרים רבים משקיעים מאמצים רבים לקדם את האתר בביטוי גנרי אשר כמעט לא מבוצעים בו חיפושים. למשל, באמצעות כלי מילות המפתח של גוגל אנחנו לומדים כי עבור הביטוי “בריאות” מבוצעים 246,000 חיפושים בחודש בהתאמה נרחבת (כלומר כאשר הביטוי בריאות הוא חלק מהביטוי החיפוש) אולם את המילה עצמה “בריאות” חיפשו 2,900 פעמים בלבד! כלומר, הגולשים השתמשו במילה בריאות כחלק ממשפט ארוך יותר כמו מכבי שירותי בריאות, משרד הבריאות ועוד. מיקום גבוה של האתר עבור ביטוי זה לא יניב כניסות רבות לאתר – סתם בזבזנו משאבים וזמן! המטרה היא לקדם עסקים. עבודה טכנית – קידום אתרים זה לא נוסחה. יש לפעיל שיקול דעת בביצוע הפעולות – מה שמתאים לאתר אחד יעשה נזק באתר אחר. עבודת הקידום אינה רשימת מכולת כמו שכל שירות אישי אחר אינו אוסף של פעולות טכניות. אני יודע הכל! – עולם הקידום דינאמי ומשתנה. כל הזמן מתעדכנים החוקים, מתפרסמים מחקרים חדשים, ומקדמי אתרים אחרים משתפים את הידע אשר נצבר. מקדם אתרים אשר לא מתעדכן באופן שוטף, לא משקיע זמן בלימוד ובמחקר יחזור על טעויות ויפעל בדרכים לא אפקטיביות (אולי גם מזיקות). כבר בחנתם את איכות האתר שלכם?